Het geweldige leven in south africa - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Kirsten Fogteloo - WaarBenJij.nu Het geweldige leven in south africa - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Kirsten Fogteloo - WaarBenJij.nu

Het geweldige leven in south africa

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

27 Augustus 2014 | Nederland, Schiphol

Haai allemaal,

Hier weer een nieuw reisverslag van alle geweldige avonturen in zuid afrika. Ondertussen alweer 1,5 week geleden dat ik iets geschreven heb en alweer teveel meegemaakt. Vorige week heb ik de maandag, dinsdag en woensdag gewerkt, de donderdag en vrijdag vrij genomen om het een en ander te ondernemen want anders kom ik er niet aan toe! Tijd tekort.

Donderdag zouden we naar robbeneiland gaan maar vanwege het slechte weer en te hoge golven werd dat helaas geannuleerd. We zijn uiteindelijk naar het winkelcentrum geweest en hebben daar met zijn 4en geluncht. Ik heb heerlijk genoten van een manicure en gezichtsbehandeling om toch ook hier te kunnen ontspannen naar alle hectiek die je hier meemaakt. Donderdagavond zijn we met zijn alle wezen borrelen en poolen in een cafe hier in de straat.

Vrijdag ben ik in me eentje op pas geweest. Ik ben door de chauffeur naar Noordhoek gebracht waar ik heb paard gereden op het strand, het was geweldig vooral omdat ik het 9 jaar lang gedaan heb en de laatste keer was 4 jaar geleden. De uitzichten waren echt geweldig, het was erg warm de zon scheen dus al met al een heerlijke dag.

Zaterdagmorgen zijn we naar de biscuit mill food market geweest. Dit is markt met alleen maar eet kraampjes, zoveel verschillende soorten eten van poffertjes tot burgers, salades, crepes alles wat je maar kunt eten is daar te vinden. Zaterdag middag heb ik heerlijk in de zon me boek gelezen, ontspanning is ook nodig op zijn tijd. Om je hoofd leeg te kunnen maken.

Zondag ben ik begonnen aan het grote avontuur, samen met 2 andere meiden heb ik de tafelberg beklommen. Dit was echt afzien ahah maar we hebben het gered. Het was 26 graden en erg warm, na veel pauzes genomen te hebben was de top naar 2,5 bereikt! En het was het klimmen meer dan waard, de uitzichten echt geweldig! Zo mooi en divers echt waanzinnig. Ik kan zeggen dat ik de tafelberg beklommen heb en ik ben er trots op!

Maandagochtend ben ik met 3 andere meiden richting melkbosche gereden om te skydiven. Eenmaal aangekomen werd ons uitgelegd hoe het werk zou gaan en wat de instructies zijn om tijdens de sprong te doen. De vlucht naar boven was echt eng want het vliegtuig zat dicht met een plastic deur wat niet heel veilig voelde. De sprong en daling naar beneden waren echt gaaf echt onbeschrijfbaar. Maandagmiddag ben ik gaan werken. Dinsdag heb ik ook gewerkt bij me lieve kinderen. Ik had lolly's voor ze meegenomen en ze snoep happen geleerd, wat genoten ze hier van zo blij ze kunnen zijn met een lolly! Heel dankbaar om te zien.

Vandaag heb ik een dag vrij genomen om met een groep en begeleider de townships te bezoeken. We zijn naar 3 verschillende townships geweest: langa, gugulethu, nyanga. Dit was echt schokkend om te zien echt zo vreed op wat voor een manier mensen hier leven door de apartheid van vroeger. We mochten een paar huizen bezoeken van binnen, maar om dat te zien is om te huilen. Het liefst zou ik ze allemaal willen helpen want echt ik heb respect voor die mensen. Het heeft hier gister en vandaag zoveel geregend dat sommige huizen helemaal blank stonden onder de modder en water, delen van de huizen waren ingestort en ze op het moment zonder elektrische tijd moeten doen. En deze mensen zijn zo vrolijks ondanks hun leefomstandigheden. Ik had bij een van de dames een magneetje gekocht wat 80 rand kosten, ik gaf haar 100 rand en zei dat ze het wisselgeld mocht houden. Ze begon met helemaal te knuffelen en te zoenen, ze zei thank you so much now i can buy some food for tonight! Nou wat wil je nog meer als je iemand zo gelukkig kan maken met geld. Echt wauw.

Donderdag en vrijdag zijn me laatste dagen op het project, tijd is voorbij gevolgen maar aan de ene kant ben ik ook deels opgelucht dat het einde in zicht is. Het is echt zwaar, emotioneel is het slopend want je neemt de verhalen en impressies mee naar huis. Het liefst zou ik ze allemaal willen adopteren en meenemen naar Nederland om daar me eigen ziekenhuis op te starten om ze te laten herstellen en ze een goede toekomst te bieden. Zodat ik weet dat ze in goede handen zijn, want als ik vrijdag wegga weet ik gewoon dat de kinderen de hele dag in hun bed blijven liggen omdat er geen vrijwilligers meer zijn. Maar dat is hoe het hier gaat en jij kan daar als buitenstaander helemaal niks aan veranderen. Ik hoop er nog 2 mooie dagen van te maken en ze nog al me aandacht en liefde te kunnen geven die ik in me heb.

Zondag verlaat ik deze hostel en ga ik richting table view voor nog 4/5 dagen waar ik nog verschillende activiteiten ga doen. Al met al ben ik nog erg druk voordat ik weer naar Nederland vertrek. En ik kan nog steeds zeggen dat het hier geweldig is echt!

Dat was me weer een verslag! geniet ervan en tot snel weer.

Dikke kus en knuffel voor jullie allemaal.
Liefs Kirsten

  • 27 Augustus 2014 - 22:50

    Rob Fogteloo :

    Ha Meid het einde komt in zicht,
    Snap goed dat alle ellende en armoe
    je pijn doet, het is alleen zo jammer
    dat je er niet meer aan kunt doen dan
    je gedaan hebt! Geeft mij een trots gevoel
    Probeer nog wat te genieten zal blij
    zijn als je er weer bent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 30 Juli 2014
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 4577

Voorgaande reizen:

30 Juli 2014 - 06 September 2014

Op naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: